Ce pot face?

  In primul rand este important sa evaluezi care este starea ta de sanatate, adresandu-te unui medic pentru analize. Daca nu ai in apropiere un medic familiarizat cu problema tulburarilor de comportament alimentar, viziteaza sectiunea "Pentru specialisti" si noteaza pe o hartie care sunt analizele pe care trebuie sa le faci si prezinta-le medicului.
  Este de preferat sa opresti cat mai repede acest comportament, insa este posibil ca acest lucru sa fie dificil, in functie de frecventa si intensitatea sa. Pentru ajutor, foloseste indrumarile de mai jos.

   I. Daca varsaturile au loc la interval scurt dupa masa, si apar aproape zilnic si / sau nu sunt legate intotdeauna de un episod de mancat compulsiv, mareste treptat timpul de asteptare intre mancat si varsaturi.
      Daca, de regula, iti provoci varsaturi la 10 minute dupa ce ai mancat, amana varsaturile cu 20 de minute dupa masa (inclusiv mancat compulsiv). In acest timp, incearca sa te implici intr-o activitate care sa-ti scada disconfortul emotional si sa te impiedice sa iti provoci varsaturi (ex. suna o prietena, iesi din casa, etc). Daca ai reusit sa amani cu 10 minute, incearca sa astepti inca 10 minute! Vei observa ca, dupa un timp, disconfortul tau va scadea si vei putea sa controlezi cu mai multa usurinta acest comportament. Scopul acestui exercitiu este sa iti cresti abilitatea de a tolera disconfortul emotional provocat de ganduri de tip "N-ar fi trebuit sa mananc", "Sigur o sa ma ingras ingrozitor", "Nu mai suport sa fiu asa umflata", etc. Odata ce observi ca ai reusit sa depasesti un moment in care ai simtit impulsul de a-ti provoca varsaturi dar nu ai facut-o, treci la pasul II (descris mai jos).

   II. Daca iti provoci varsaturi de 2-3 ori / saptamana, la mai mult de o ora dupa masa si / sau se intampla sa ai episoade de mancat compulsiv fara varsaturi, incearca sa scazi, treptat, numarul de varsaturi saptamanale.
     De exemplu, daca in ultima saptamana ti-ai provocat varsaturi de 3 ori, stabileste ca obiectiv pentru urmatoarea saptamana sa ai doar 2 varsaturi auto-provocate. Daca ai reusit din prima saptamana, scade cu inca 1 numarul varsaturilor pe saptamana urmatoare, pana cand reusesti sa le elimini definitiv.

  Intrebari si Probleme frecvente

  I - O sa iau in greutate?
  R - Oprirea varsaturilor auto-provocate determina in general un auto-control mai crescut in ceea ce priveste episoadele de mancat compulsiv, si contribuie la reducerea frecventei episoadelor de mancat compulsiv. Multe persoane afirma ca, daca nu isi mai "permit" sa vomite, reusesc sa controleze mai bine mancatul compulsiv, de aceea putem considera ca provocarea varsaturilor este, de fapt, un mecanism de mentinere al mancatului compulsiv. In ciuda comportamentelor compensatorii, mancatul compulsiv conduce la cresteri in greutate, asadar, odata oprite varsaturile auto-provocate, gestionarea greutatii corporale se va face printr-un regim alimentar echilibrat si adecvat nevoilor nutritionale individuale.

  I - Au trecut doua zile de cand nu mai vomit, dar ma simt umflata si nu ma mai incap pantalonii! M-am ingrasat?!
  R - NU. Este fiziologic imposibil sa te ingrasi in doua zile. Este insa adevarat ca majoritatea persoanelor care opresc varsaturile auto-provocate traverseaza o perioada in care retentia de lichid este mai mare, iar acest lucru le face sa se simta mai umflate si chiar sa vada pe cantar 2-3 kg in plus. Putem face o comparatie cu ce se intampla inaintea menstruatiei, cand corpul femeilor are o retentie mai mare de lichid, iar acest lucru dureaza cateva zile, in care cantarul ne poate arata ca suntem cu 2 kg mai "grele".
Retineti: acest efect este temporar! Va puteti astepta ca acest fenomen sa dureze 2-3 saptamani. Rezistati tentatiei de a restrictiona alimentatia sau de a va intoarce la provocarea varsaturilor!

   I - Am incercat sa aman varsaturile dupa masa, insa nu reusesc sa rezist mai mult de 15 minute. Ce sa fac?
  R - In timpul amanarii incearca sa faci o activitate care sa-ti distraga atentia si sa te ajute sa treci peste momentele intense de disconfort. Fa o lista cu 3 activitati din care sa alegi - de exemplu: sa sun o prietena, sa ies din casa, sa ascult 5 melodii care imi plac si sa dansez. Daca ai incercat in mod repetat, dar nu ai reusit sa depasesti un astfel de moment fara sa-ti provoci varsaturi, cere ajutorul unei prietene sau al unui membru al familiei; acestia te pot ajuta sa-ti distragi atentia de la gandurile care iti provoaca disconfort dupa masa. In cazuri severe, poate fi necesara internarea pentru a putea rupe acest cerc vicios, si a castiga mai mult control asupra starilor de disconfort.
Varsaturile auto-provocate produc doar o deshidratare a organismului, nu impiedica absorbtia caloriilor consumate. Pentru ca mai mult de jumatate dintre caloriile consumate in timpul episoadelor de mancat compulsiv sunt absorbite in organism, persoanele cu bulimie tind sa ia in greutate in timp, in pofida comportamentelor compensatorii. Mai mult, varsaturile auto-provocate reprezinta un factor de mentinere al episoadelor de mancat compulsiv.

Printre efectele varsaturilor auto-provocate asupra organismului:

     Deteriorarea smaltului dentar, marirea glandelor salivare
     Dezechilibru hidrolectrolitic care conduce la perturbari de ritm cardiac
     Edeme
     Leziuni esofagiene sau chiar ruptura esofagiana
     Sangerari gastrointestinale
     Reflux gastroesofagian
     Dezechilibre hormonale, care conduc la dereglarea ciclului menstrual
     Caderea parului, deteriorarea unghiilor, uscarea pielii

Copyright © 2014 Chiscu Ana Raluca. Toate drepturile rezervate.    

Ai nevoie de ajutor?
bulimie.ro | 
o726.191.822

ARTICOLE AUTO-AJUTOR
Normalizarea Alimentatiei

Factori Care Mentin Mancatul Compulsiv

Interventii Comportamentale in Mancatul Compulsiv

Influenta Gandurilor Permisive in Episoadele de Mancat Compulsiv

Oprirea Consumului de Laxative

Consecintele Exercitiului Fizic Excesiv

Scaderea Preocuparii Excesive Privind Forma si Greutatea Corporala

Imaginea Corporala

Probleme Frecvente: Stima de Sine

Probleme Frecvente: Depresia


Cercul vicios al bulimiei nervoase

Complicatiile medicale ale bulimiei nervoase

Jurnal de alimentatie (cu instructiuni)

Factori declansatori ai episoadelor de mancat compulsiv + alternative

Lista activitati - tehnica "amanare si distragerea atentiei"

Imaginea corporala - lista comportamente de evitare si asigurare





Fise de lucru
Contact
Specialisti
Familie & Prieteni
Auto-ajutor
Descarca ghidul
Oprirea varsaturilor auto-provocate

Auto-provocarea varsaturilor este o tehnica ineficienta de control al greutatii, care afecteaza sever starea de sanatate
6 Reguli ale Mancatului Constient

10 Strategii pentru a Invinge Mancatul Compulsiv
Gandurile permisive si mancatul compulsiv