Terapia cognitiv-comportamentala porneste de la premiza ca modul in care gandim despre anumite situatii, evenimente, persoane, etc determina emotiile si actiunile noastre.
    Pe langa regulile stricte auto-impuse care interzic consumul anumitor alimente sau stabilesc orele potrivite pentru a manca, persoanele cu bulimie prezinta si o serie de credinte pozitive legate de mancat, care mentin episoadele de mancat compulsiv.

     Credinte pozitive legate de a manca:

* Singurul lucru care ma face fericita este sa mananc
* Cand mananc ma simt bine si uit de griji
* Sa mananc imi ofera comfort
* Daca nu mananc simt ca imi pierd mintile
* Mancatul ma ajuta sa fac fata emotiilor neplacute
* Daca nu mananc atunci cand simt acest impuls, senzatia de disconfort psihic va fi din ce in ce mai mare
   Aceste credinte conduc la aparitia unor ganduri automate numite "ganduri permisive".
   Gandurile permisive sunt acele ganduri care te auto-saboteaza si care apar, de regula, la inceputul unui binge si te fac sa continui sa mananci odata ce ai inceput.
 
     Exemple de ganduri permisive:

- Acum, daca am inceput, nu mai are rost sa ma opresc
- O sa scap de mancare mai tarziu (o sa vomit, o sa iau laxative, etc)
- Aceasta e ultima data cand mai mananc tot ce vreau!
- Aceasta e recompensa mea pentru ca nu am mancat ieri!
- Trebuie sa mananc chiar acum!
- O sa incep de maine o dieta
- Inca o inghititura nu mai conteaza...
- O sa am un binge mai mic
- Mai iau doar un biscuit...
         
      Ce pot face?

* Identifica si noteaza care sunt gandurile permisive automate care te auto-saboteaza
* Cauta ganduri alternative, si noteaza-le. Pentru a face aceasta lista de ganduri alternative, te poti folosi de o serie de intrebari:

           - Ce i-as spune / recomanda unei bune prietene daca s-ar afla in aceasta situatie?
           - Cum ar gandi alte persoane, daca s-ar afla in aceasta situatie (o prietena, o colega, etc)? Ce ar face?
           - Ce alta perspectiva asupra acestei situatii m-ar ajuta sa fac fata mai bine?
           - Ce sfat mi-ar da cineva apropiat, daca ar sti ce gandesc acum?
           - Cum as fi gandit eu despre aceasta situatie acum 3 ani, 5 ani? As fi gandit diferit? Ce as fi facut?
           - Sunt aspecte pe care nu le iau in considerare? Care sunt acestea? Ce consecinte vor exista daca fac ceea ce gandesc?
           - Ce argumente mi-ar da o prietena sau cineva apropiat, pentru a ma convinge ca gandul meu nu este 100% adevarat?
           - Am mai fost in situatii similare? Cum am procedat? Exista un tipar al actiunilor mele? Ce pot schimba?



Copyright © 2014 Chiscu Ana Raluca. Toate drepturile rezervate.    

Ai nevoie de ajutor?
bulimie.ro | 
o726.191.822

ARTICOLE AUTO-AJUTOR
Normalizarea Alimentatiei

Factori Care Mentin Mancatul Compulsiv

Interventii Comportamentale in Mancatul Compulsiv

Influenta Gandurilor Permisive in Episoadele de Mancat Compulsiv

Oprirea Consumului de Laxative

Consecintele Exercitiului Fizic Excesiv

Scaderea Preocuparii Excesive Privind Forma si Greutatea Corporala

Imaginea Corporala

Probleme Frecvente: Stima de Sine

Probleme Frecvente: Depresia


Cercul vicios al bulimiei nervoase

Complicatiile medicale ale bulimiei nervoase

Jurnal de alimentatie (cu instructiuni)

Factori declansatori ai episoadelor de mancat compulsiv + alternative

Lista activitati - tehnica "amanare si distragerea atentiei"

Imaginea corporala - lista comportamente de evitare si asigurare



Fise de lucru
Contact
Specialisti
Familie & Prieteni
Auto-ajutor
Gandurile permisive mentin episoadele de mancat compulsiv.


Tratament: Psihoterapia Cognitiv-Comportamentala

10 Strategii pentru a Invinge Mancatul Compulsiv
Probleme Asociate: Bulimia Nervoasa si Depresia