Printre primele interventii care au loc in tratamentul bulimiei nervoase se numara regularizarea si normalizarea alimentatiei. Aceste interventii au ca scop stabilirea unui regim alimentar care sa acopere nevoile nutritionale si calorice ale organismului si reducerea episoadele de mancat compulsiv.

Avantajele unei alimentatii regulate, cu un aport caloric care acopera nevoile organismului, are o serie de avantaje:

* Scade frecventa episoadelor de mancat compulsiv. Studiile au arata ca unul dintre principalii factori care mentin episoadele de mancat compulsiv este infometarea - chiar daca nu simti senzatia de foame, corpul tau are nevoie de mese regulate cu aport caloric suficient pentru a sustine metabolismul bazal si activitatile zilnice. In lipsa unor mese regulate, organismul va reactiona si vei avea un episod (necontrolat) de mancat compulsiv).

* Scade preocuparea obsesionala legata de mancare / de a manca. Atunci cand incercam sa restrictionam alimentatia, sau avem mese la distante mari de timp, mintea noastra devine foarte preocupata de mancare - apar ganduri automate, nedorite, despre ce sa mancam, cand sa mancam, cum sa mancam, daca e sau nu bine sa mancam, etc. Acest lucru determina scaderea capacitatii de concentrare in alte activitati zilnice.

* Scade frecventa si intensitatea starilor de iritabilitate. Cand ne hranim neregulat si / sau insuficient, devenim mai apatici, mai depresivi, si suntem mai iritabili. Unele persoane pot simti o stare de agitatie, pe care o pot interpreta in mod gresit ca fiind "energie". Aceasta stare de agitatie iti poate afecta somnul, si te poate impiedica sa te concentrezi la alte activitati zilnice.

* Creste rata metabolismului bazal si previne cresterea in greutate. Mesele neregulate scad rata metabolismului bazal - altfel spus, organismul va incerca sa-si conserve energia, iar organele interne vor functiona mai lent. In plus, organismul tau va consuma mai putina energie, alimentatia neregulata fiind astfel un factor care in timp poate conduce la o crestere in greutate.

Cum procedez?

Pentru a reveni la o alimentatie echilibrata si adecvata nevoilor tale, sunt necesare 2 etape: regularizarea alimentatie si diversificarea alimentatie.

  I. Regularizarea alimentatiei

  Urmeaza urmatoarele indicatii pentru a reveni la o alimentatie regulata:

  1. Realizeaza o lista cu alimente pe care le poti manca. Trece pe lista toate alimentele pe care le poti manca la micul dejun, gustare, masa de pranz, masa de seara. Poti folosi tabelul de aici, care te va ajuta sa-ti planifici cu mai mare usurinta mesele.
  2. Planifica mesele pe care le vei avea a doua zi (astfel incat sa te asiguri ca vei avea la indemana alimentele stabilite)
  3. Mananca la cel mult 4 ore distanta - Ex.: 08.00 - mic dejun, 11.00 - gustare 1, 14.00 - masa de pranz, 17.30 - gustare, 20.30 - masa de seara
  4. Nu manca nimic intre mese.
  5. Nu iti provoca varsaturi si nu consuma laxative.
  6. Respecta programul meselor, chiar daca ai un episod de mancat compulsiv.

  Citeste si "Interventii comportamentale in mancatul compulsiv" , "Eliminarea varsaturilor auto-provocate" si "Consumul de laxative".
  Tine un jurnal de alimentatie (vezi sectiunea "Auto-ajutor" - Jurnale si fise de lucru), pentru a observa care este evolutia.

  II. Normalizarea (diversificarea) alimentatiei
  Dupa o perioada de timp in care ai reusit sa mentii regimul recomandat, este nevoie sa re-introduci in alimentatia ta obisnuita, alimentele pe care le consideri "ne-sigure" sau "interzise" (de multe ori acestea sunt alimentele pe care le consumi in timpul episoadelor de mancat compulsiv).
    Dupa ce ai stabilit lista cu alimente "interzise", acorda fiecarui aliment un punctaj de la 0 la 10, in functie de disconfortul pe care l-ar determina consumul acestui aliment - 0=  nici un disconfort, 10 = maxim de disconfort). Dupa stabilirea acestei scale, stabileste care vor fi alimentele la care te vei expune in saptamana urmatoare (in ordine crescatoare a intensitatii disconfortului).

    Exemplu - obiective expunere saptamana 1:
 
   * sa mananc iaurt cu 1,5% grasime de 4 ori
   * sa mananc carne de vita la gratar de 2 ori
   * sa beau lapte 1,5% grasime de 4 ori
   * sa mananc supa sau ciorba de carne de 3 ori (doar zeama)
   * sa mananc 2 felii de paine pe zi

  Dupa stabilirea obiectivelor, impreuna cu medicul nutritionist realizeaza un plan al meselor care sa contina alimentele pe care ai decis sa le re-introduci in alimentatie.
  Daca reusesti sa atingi obiectivele stabilite, poti trece la planificarea pentru saptamana urmatoare. Daca nu ai reusit sa mananci alimentele pe care ti-ai propus sa le introduci in alimentatie, sau ti-ai provocat varsaturi dupa consumul lor, este necesara o re-evaluare a obiectivelor, si vei incerca din nou in saptamana viitoare.

  Exemplu - obiective expunere saptamana 2

     * sa mananc 2 felii de paine Ón fiecare zi
     * sa continui sa mananc iaurt cu 1,5% grasime dimineata, de 4 ori / saptamana
     * sa continui sa mananc supa sau ciorba de carne de 4 ori
     * sa mananc paste - de 2 ori
     * sa mananc o jumatate de pizza, cu prietenii, in oras

Aceasta etapa reprezinta un bun moment pentru a face schimbari in regulile care guverneaza in mod rigid comportamentul alimentar. Ce poti face: mananca in oras, cu prietenii; mananca la o ora la care iti interziceai pana acum sa mananci, etc.

  Planificarea alimentatiei este esentiala in aceasta etapa de regularizare si normalizare a alimentatiei!

Planifica mesele pentru urmatoarele 2 zile si asigura-te intotdeauna ca vei avea la indemana alimentele planificate, sau, daca apar schimbari in programul tau, gandeste-te ce alimente poti consuma astfel incat sa iti asiguri necesarul de energie.
Planificarea meselor va tine cont de programul tau pentru urmatoarele 2 zile si iti va permite sa faci cumparaturile necesare pentru a avea la indemana alimentele necesare.

Copyright © 2014 Chiscu Ana Raluca. Toate drepturile rezervate.    

Ai nevoie de ajutor?
bulimie.ro | 
o726.191.822
Contact
Specialisti
Familie & Prieteni
Auto-ajutor
Normalizarea Alimentatiei

Factori Care Mentin Mancatul Compulsiv

Interventii Comportamentale in Mancatul Compulsiv

Influenta Gandurilor Permisive in Episoadele de Mancat Compulsiv

Oprirea Consumului de Laxative

Consecintele Exercitiului Fizic Excesiv

Scaderea Preocuparii Excesive Privind Forma si Greutatea Corporala

Imaginea Corporala

Probleme Frecvente: Stima de Sine

Probleme Frecvente: Depresia



ARTICOLE AUTO-AJUTOR
Cercul vicios al bulimiei nervoase

Complicatiile medicale ale bulimiei nervoase

Jurnal de alimentatie (cu instructiuni)

Factori declansatori ai episoadelor de mancat compulsiv + alternative

Lista activitati - tehnica "amanare si distragerea atentiei"

Imaginea corporala - lista comportamente de evitare si asigurare



Fise de lucru
Regularizarea si diversificarea alimentatiei sunt primii pasi in recuperare.


Foamea si mancatul compulsiv
Ce inseamna "alimentatie normala"?
Starile Emotionale si Mancatul Compulsiv