Copyright © 2014 Chiscu Ana Raluca. Toate drepturile rezervate.    

"Nu trebuie sa mananci dupa ora 18.00.", "Sau dupa 19.00.", "Sau dupa 17.30"
"Nu trebuie sa mananci ciocolata", "Ciocolata ingrasa." ,"Trebuie sa mananci ciocolata, e sanatoasa", "Ciocolata contine antioxidanti care ne feresc de cancer"

Exista foarte multe mituri despre alimentatie: ce trebuie sa mancam sau sa nu mancam, cand sa mancam sau cum sa nu combinam alimentele. Printr-o simpla cautare pe internet, vom gasi o serie de afirmatii contradictorii legate de cand, ce si cum sa mancam. "A manca" nu mai este un act fiziologic firesc, ci devine un ritual supus unor reguli stricte si rigide, care, daca sunt incalcate conduc la consecinte dezastruoase. Care este, totusi, adevarul?

Mit: Episoadele de mancat compulsiv au loc din senin si sunt incontrolabile
Adevar: Episoadele de mancat compulsiv nu au loc din senin - ele sunt declansate fie de o stare fiziologica (foamea datorata restrictiei aportului alimentar), fie de o stare emotionala (plictiseala, furie, neliniste), fie ca urmare a unui gand privind incalcarea dietei (ex. "Daca tot am mancat o bomboana si am dat-o in bara azi cu dieta, acum nu mai conteaza ce / cat mananc").  Pentru a identifica factorii declansatori, este util sa tii jurnalul de alimentatie - vei putea observa daca mancatul compulsiv apare dupa o perioada mai lunga de 4 ore in care nu ai mancat nimic, sau daca apare in anumite situatii sau dupa anumite evenimente (ex. apare seara cand sunt acasa si ma plictisesc, apare atunci cand ma cert cu parintii, etc). Pentru mai multe informatii, citeste " Eliminarea factorilor care mentin mancatul compulsiv "

Mit: Daca imi restrictionez alimentatia, corpul meu se va adapta si astfel voi putea sa-mi controlez alimentatia si sa nu mai mananc compulsiv
Adevar: In cautarea unui mod de a-si controla alimentatia si greutatea corporala, persoanele care sufera de bulimie, anorexie sau mancat compulsiv considera, in mod gresit, ca a restrictiona alimentatia este cel mai eficient mod pentru a ajunge la o alimentatie normala. In realitate, tocmai restrictia aportului alimentar este cea care deregleaza functionarea normala a organismului, determina dificultatea de a identifica si raspunde adecvat senzatiilor de foame si satietate, si mentine episoadele de mancat compulsiv. Exista cel putin 4 argumente care sustin acest lucru: a) Persoanele care nu isi restrictioneaza alimentatia, ci mananca in functie de nevoile organismului, nu au episoade de mancat compulsiv; b) Orice persoana cu tulburari de alimentatie (anorexie, bulimie sau tulburare de mancat compulsiv) poate identifica in viata sa perioade de timp in care nu isi restrictiona alimentatia si nici nu avea episoade de mancat compulsiv; c) Persoanele cu tulburari de alimentatie care renunta la restrictionarea alimentatiei si se alimenteaza regulat si adecvat nevoilor organismului reusesc sa mentina o greutate corporala normala si nu mai au episoade de mancat compulsiv; 4) Majoritatea oamenilor (chiar si cei care nu sufera de o tulburare de alimentatie) care nu se alimenteaza o perioada mai lunga de timp (ex. o zi) ajung sa manance mai mult decat de obicei si sa simta ca nu se pot opri din mancat. Restrictionarea alimentatiei poate avea loc sub diverse forme, si are o serie de consecinte negative.

Mit: Sa iei laxative este un mod eficient de a-ti controla greutatea.
Adevar: Consumul de laxative este periculos pentru sanatate (vezi Oprirea consumului de laxative), dar si ineficient in controlul greutatii. Studiile au aratat ca absorbtia caloriilor consumate in timpul unui episod de mancat compulsiv scade cu doar 10% ca urmare a folosirii laxativelor. Datorita faptului ca laxativele actioneaza la nivelul intestinului gros (dupa ce absorbtia caloriilor a avut deja loc, in intestinul subtire), consumul acestora nu produce decat o pierdere de lichid, determinand dezechilibru hidrolelectrolitic.

Mit: Grasimile si carbohidratii trebuie evitate pentru ca ingrasa
Adevar: Cresterea in greutate se datoreaza exclusiv aportului excesiv de calorii, indiferent din ce grup de nutrienti provin acestea. Altfel spus, daca o persoana va manca, timp de o luna, doar ciocolata, de 1000 de calorii pe zi, la sfarsitul lunii va avea o greutate corporala mai mica. In final insa, doar o alimentatie echilibrata si diversificata este cea prin care ne putem mentine sanatatea si greutatea corporala adecvata.

Mit: Unele alimente ingrasa (dulciurile, produsele de patiserie, painea, etc)
Adevar: NICI un aliment nu "ingrasa"! Unele alimente contin un numar mai mare de calorii, si este indicat un consum moderat. "Ingrasarea", respectiv cresterea in greutate este un proces (nu are loc peste noapte) care se datoreaza aportului prea ridicat de calorii, in raport cu nevoile organismului. O dieta care sa contina alimente din toate grupele, raportat la nevoile organismului, este cel mai indicat.

Mit: Exista alimente care slabesc, daca sunt consumate intr-un anume mod (ex. apa cu lamaie)
Adevar: NICI un aliment nu "slabeste"! Daca lucrurile at fi atat de simple, cu siguranta obezitatea nu ar mai exista. Unele alimente au un continut mai mic de calorii, si multe alte proprietati (vitamine, minerale, etc), fiind astfel recomandate pentru un consum mai ridicat - 5 portii de legume sau fructe pe zi. Totusi, pentru ca avem nevoie de calorii (respectiv, energie) pentru ca organismul nostru sa functioneze (inima, ficatul, creierul, etc, toate functioneaza datorita energiei rezultate din mancare), se recomanda un regim alimentar care sa contina alimente cat mai variate, si cu un continut caloric si nutritiv adaptat nevoilor organismului.

Mit: Cu cat o dieta are un numar mai mic de calorii, cu atat este mai eficienta.
Adevar: Dietele care se bazeaza pe un numar foarte scazut de calorii afecteaza functionarea organismului. O modificare care apare in dietele foarte stricte este scaderea ratei metabolismului - practic, organele interne vor functiona mai lent pentru a face fata lipsei de energie. In plus, aceste diete nu pot fi mentinute pe termen lung. Studiile au aratat ca persoanele care tin in mod repetat diete, pe termen lung, cresc in greutate mai mult decat greutatea initiala. Un regim eficient este acela pe care il poti mentine toata viata, acopera necesarul caloric si nutritiv al organismului, si tine cont de datele personale (sex, varsta, activitate fizica, stare de sanatate, etc).

Mit: Nu trebuie sa mananci seara pentru ca te ingrasi.
Adevar: In timpul noptii, organismul nostru continua sa consume energie pentru a sustine functionarea organelor (inima continua sa bata in somn, ficatul, rinichii, etc continua sa functioneze), insa nu vom face activitate fizica pe parcursul somnului. Asadar, considerand ca dormim, in medie, 7-9 ore, avem nevoie de energie in acest timp care sa ajute la functionarea organismului. Este recomandat ca masa de seara sa aiba un continut caloric mai mic in raport cu celelalte mese ale zilei, insa nu trebuie omisa!

Concluzie: O alimentatie diversificata, adaptata caloric si nutritiv nevoilor organismului, este cel mai eficient mod de a-ti controla greutatea corporala si de a avea grija de sanatatea ta!


Ai nevoie de ajutor?
bulimie.ro | 
o726.191.822
Trebuie sau nu sa mananci seara? Exista alimente care ingrasa sau slabesc?
Mituri vs adevar despre alimentatie
Contact
Specialisti
Familie & Prieteni
Auto-ajutor

ALTE ARTICOLE
Ce inseamna "alimentatie normala"?

Experimentul Minnesota: alimentatia si dispozitia

Calcularea caloriilor

Consumul de lichide

Creier si alimentatie

Restrictionarea alimentatiei: forme si consecinte


Societatea de Nutritie din Romania

Ghid pentru Alimentatia Sanatoasa


BROSURI
British Dietetic Association

Food and mood
(Mancarea si dispozitia)


Consilierea Nutritionala in Bulimia Nervoasa

Incalcarea Regulilor Privind Dieta
Consecintele Restrictionarii Alimentatiei