Copyright © 2014 Chiscu Ana Raluca. Toate drepturile rezervate.    
o726.191.822
bulimie.ro | 
Ai nevoie de ajutor?

The Overcoming Bulimia Workbook
The Body Image Workbook


10 strategii pentru a invinge mancatul compulsiv
CARTI RECOMANDATE


CUM SA SUPRAVIETUIESTI SARBATORILOR - Scurt ghid pentru persoanele cu bulimie sau tulburare de mancat compulsiv


Pentru multe persoane cu tulburari de comportament alimentar, apropierea Craciunului este mai degraba un motiv de ingrijorare decat unul de bucurie.
Strategiile de evitare a meselor in familie sau cu prietenii incep odata cu umplerea rafturilor din magazine cu dulciuri si produse traditionale, care anunta apropierea momentului pe care majoritatea persoanelor cu bulimie il considera "coplesitor". 
"Cum sa scap?", "Ce sa spun?", "Cum o sa ma descurc?" - sunt intrebari la care persoanele cu bulimie cauta raspuns pentru a supravietui sarbatorilor de iarna.
Iata cateva idei utile pentru a trece cu mai mare usurinta peste momentele critice ale sarbatorilor de iarna.

1. Opteaza pentru cumparaturi online sau mergi cu lista de cumparaturi la magazin

Cumparaturile pot fi problematice in aceasta perioada a anului, in care rafturile magazinelor sunt pline cu alimente care, pentru multe persoane cu bulimie sau tulburare de mancat compulsiv, pot fi stimuli declansatori pentru un episod de mancat compulsiv. Ai mai multe metode pentru a face fata acestei perioade:
     - roaga pe cineva sa te insoteasca la cumparaturi
     - opteaza pentru cumparaturi online
     - fa o lista de cumparaturi, de acasa, si calculeaza cat vor costa cumparaturile; mergi la magazin cu lista si doar cu banii necesari pentru cele trecute pe lista

2. Nu restrictiona alimentatia.
   
   Probabil cea mai frecventa eroare pe care o fac persoanele cu bulimie este sa-si restrictioneze alimentatia pe parcursul zilei (sau chiar cu cateva zile inainte), asteptandu-se ca in seara de Craciun sau de Anul Nou sa manance oricum "prea mult". Astfel, ajung la finalul zilei atat de infometate, incat riscul de a nu se putea opri din mancat este considerabil mai mare. Sfat: mananca regulat (o masa la 3-4 ore) pe tot parcursul zilei; astfel in seara de Craciun sau de Anul Nou vei putea sa controlezi mai bine cantitatea si calitatea alimentelor pe care le vei consuma.

3. Inlatura gandurile de auto-sabotare

   "Oricum ziua va fi ratata, asa ca voi manca tot ce vreau si de a doua zi voi tine dieta" sau "Doar azi imi voi permite sa mananc orice si oricat, de maine nu mai am voie" sunt ganduri care te auto-saboteaza si te imping intr-un episod de mancat compulsiv. Daca renunti la ideea de "dieta post-Craciun", si te gandesti ca poti oricand sa mananci orice ("si maine e o zi, acum m-am saturat, voi manca maine o alta felie de cozonac / tort, nu acum"), vei fi mai putin tentata sa consumi o cantitate mare de alimente. Indreapta-ti atentia asupra nevoilor corpului tau: "Are nevoie corpul meu de 2 felii de tort, acum?", "Ce ar fi mai potrivit pentru corpul meu: sa mananc acum 2 felii de cozonac si 2 felii de tort, sau sa mananc acum o felie de tort si sa las cozonacul pentru maine dimineata?". Un alt lucru care te poate ajuta in astfel de momente este sa observi si sa te ghidezi dupa cum mananca alte persoane din jurul tau.

4. Fii realista

Cu ocazia Sarbatorilor, majoritatea oamenilor mananca mai mult decat o fac in mod normal, si consuma alimente "specifice" acestui moment: dulciuri (cozonac, tort, etc), grasimi (produse din carne de porc). Totusi, nici Craciunul, nici Anul Nou nu au transformat pe nimeni intr-o persoana cu obezitate. La randul tau, in copilarie, ai consumat probabil aceste alimente cu ocazia sarbatorilor. A planifica sau a-ti propune sa nu mananci aceste alimente va conduce la un sentiment de frustrare, si va creste riscul de a avea un episod de mancat compulsiv. Un obiectiv mai realist este sa consumi cu moderatie din fiecare aliment de care iti va fi pofta, pastrand in minte ideea ca, daca te-ai saturat, poti manca si maine din cozonac!

5. Consuma alcool cu moderatie

    Consumul de alcool iti reduce capacitatea de auto-control, astfel riscul de a manca in exces este mai mare. Sfat: planifica dinainte cat alcool vei consuma la petrecerile de Craciun si Anul Nou.

6. Planifica ce vei manca.

Daca vei lua masa in familie, cu prietenii sau la un restaurant, poti afla dinainte care va fi meniul. Astfel, vei putea sa planifici ce si cat vei manca, astfel incat sa-ti satisfaci poftele, dar sa nu mananci nici prea putin, nici prea mult.

7. Planifica un "plan de evadare"

Pentru unele persoane cu bulimie, nu doar abundenta alimentelor de pe masa de Craciun poate fi problematica, ci si intalnirea cu familia sau cu prietenii. Cand deja te straduiesti sa faci fata propriilor tale probleme, discutiile cu matusa care insista ca trebuie sa te casatoresti nu sunt cea mai buna idee! Te poti gandi, din timp, la un "plan de evadare", care sa te ajute sa te retragi daca te vei simti coplesita de unele discutii.
Exemple:
"I-am promis unei prietene ca trec si pe la ea"
"Trebuie sa ma duc acasa sa scot câinele"
"Ma retrag putin dincolo, sa dau niste telefoane"
"Sunt foarte obosita, ma duc sa ma odihnesc putin"

8. Noteaza 3 moduri de a refuza politicos, dar ferm.

Mesele de sarbatori par a fi ultima ocazie pentru gazda sa ii hraneasca pe cei veniti in vizita. Te poti astepta asadar, la insistente din partea altora sa mananci mai mult decat simti nevoia. Noteaza-ti 3 raspunsuri politicoase, dar ferme, pentru astfel de momente.
Exemple:
"Nu, multumesc, m-am saturat"
"E foarte gustos, dar am mancat suficient"
"Ma voi simti rau daca mai mananc, prefer sa ma opresc"

9. Cauta suport

Pregateste-te sa suni o prietena sau o ruda apropiata, daca vei avea nevoie de ajutor. Aceasta iti poate veni in ajutor chiar si in situatii in care ai nevoie de o asigurare ("E in regula sa mananc 2 felii de cozonac?"). Iar daca vei manca mai mult decat ai planificat, te poate ajuta sa treci mai usor peste sentimentele de vinovatie si teama.


A trece cu bine peste sarbatori este un pas important in recuperare. Nu evita iesirile sau intalnirile cu prietenii sau familia, ci concentreaza-te pe ce poti face pentru a reveni la o viata normala. Atat inainte, cat si dupa sarbatori, pastreaza o alimentatie echilibrata: mananca atat cat are nevoie organismul tau, la intervale regulate de timp (o masa la 3-4 ore), si evita comportamentele compensatorii (varsaturi auto-provocate, consum de laxative, sport excesiv, etc) chiar daca vei considera ca ai mancat prea mult.