Ce este si ce nu este o alimentatie normala?

   Alimentatie normala inseamna:

  - Sa mananci de cel putin 3 ori pe zi
  - Sa mananci, calitativ si cantitativ, atat cat are nevoie organismul tau
  - Sa mananci, uneori, mai mult decat ai nevoie, fara sa ai sentimente de vinovatie (de exemplu, la o nunta sau la o petrecere, sau pentru ca ti-e pofta de ceva in plus)
  - Sa mananci, uneori, mai putin decat ai nevoie (din cauza prelungirii unei intalniri, din cauza oboselii, pentru ca trebuie sa faci anumite analize, etc)
  - Sa mananci mai mult din alimentele care iti plac, in majoritatea timpului
  - Sa mananci mai putin din anumite alimente care iti plac, stiind ca le poti manca oricand
  - Sa mananci sau sa nu mananci in anumite situatii, pentru ca te simti trist, incordat, nefericit, speriat (de exemplu, sa nu poti manca in ziua in care ai un examen)
  - Sa mananci o varietate larga de alimente, fara sa te simti vinovat
  - Sa mananci intr-un mod flexibil, astfel incat mancatul sa nu interfere cu activitatea profesionala sau academica sau cu activitatile sociale
  - Sa alegi alimente in functie de contextul socio-cultural in care te afli (de exemplu, sa fii flexibil la a-ti modifica alimentatia daca te afli in concediu intr-o alta tara)
  - Sa mananci o cantitate suficienta si variata de alimente, astfel incat sa previi mancatul compulsiv
  - Sa mananci, in context social, in mod similar (cantitativ si calitativ) cu celelalte persoane din grup
  - Sa mananci, ocazional, alimente de tip "fast-food", fara sa te simti vinovat
  - Sa mananci gandindu-te ca a manca nu e cel mai important lucru in viata, dar e cel mai important pentru sanatate si o buna functionare.

   Alimentatie normala NU inseamna:

   * Sa numeri caloriile, sa cantaresti mancarea sau sa urmezi o dieta stricta si rigida
    * Sa alegi alimente cu continut caloric scazut, in locul alimentelor obisnuite (ex. biscuiti dietetici in loc de paine, iaurt 0% grasimi in loc de 2,5%, etc)
    * Sa imparti alimentele in doua categorii - "bune" si "rele"
    * Sa te pacalesti pentru a-ti restrictiona alimentatia  ("Tin post", "Sunt vegetarian", "Lactatele imi provoaca scarba", etc)
    * Sa iti impui sa nu mananci dintr-un grup de alimente
    * Sa iti bazezi dieta doar pe o parte din grupele de alimente
    * Sa mananci inadecvat fata de varsta ta (ex. alimente pentru bebelusi, etc)
    * Sa folosesti trucuri pentru a-ti anihila senzatia fiziologica de foame (ex. beau apa in loc sa mananc atunci cand mi-e foame sau beau apa cu lamaie, etc)
    * Sa nu mananci, in mod intentionat, cele 3 mese zilnice obligatorii


Copyright © 2014 Chiscu Ana Raluca. Toate drepturile rezervate.    

Ai nevoie de ajutor?
bulimie.ro | 
o726.191.822
Contact
Specialisti
Familie & Prieteni
Auto-ajutor

ALTE ARTICOLE
Experimentul Minnesota: alimentatia si dispozitia

Calcularea caloriilor

Consumul de lichide

Mituri despre alimentatie

Creier si alimentatie

Restrictionarea alimentatiei: forme si consecinte


A manca "normal" inseamna sa te hranesti conform nevoilor tale fiziologice si adecvat contextului psiho-social in care te afli.


Starile Emotionale si Mancatul Compulsiv
Incalcarea Regulilor Privind Dieta

CARTI RECOMANDATE
The Rules of "Normal" Eating
10 Strategii pentru a Invinge Mancatul Compulsiv
Societatea de Nutritie din Romania

Ghid pentru Alimentatia Sanatoasa


BROSURI
British Dietetic Association

Food and mood
(Mancarea si dispozitia)